W zdrowym ciele, zdrowy duch
2012-03-07 14:51:54
W zdrowym ciele, zdrowy duch

Dobrze zbilansowana dieta i systematyczna aktywność fizyczna nie tylko wpływają korzystnie na nasz wygląd, ale przede wszystkim na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Aby cieszyć się się piękną sylwetką, dobrze się czuć i zachować dobre zdrowie warto poświęcić kilka słodkich przekąsek oraz wygospodarować codziennie trochę czasu - ta inwestycja zaprocentuje! 

Regularne ćwiczenia, zmniejszają ilość tkanki tłuszczowej - zrzucamy „oponkę”, redukujemy cellulit, nasza krew lepiej krąży, zwiększa się masa mięśniowa, poprawia się też jej siła i wytrzymałość.

 

 

Konsekwentne treningi wpływają również m.in. na spadek ciśnienia krwi i obniżenia poziomu "złego" cholesterolu.

 

 

 

Poprawia się także nasza sprawność ruchowa. Ciało jest bardziej gibkie, a zakres ruchu większy. Poruszamy się lekko i z łatwością. Kości stają się gęstsze, a tym samym mniej podatne na złamanie, stawy bardziej stabilne, zaś więzadła wzmocnione. Polepsza się też nasz zmysł równowagi.

Według ekspertów ćwiczenia mają także bezcenny wpływ na psychikę. Może trudno w to uwierzyć, ale dzięki nim czujemy się mniej zmęczeni i spięci. Poprawia się nasze poczucie własnej wartości. Czujemy się bardziej zadowoleni oraz niezależni od innych. Regularne ćwiczenia mogą przyczynić się również do zmniejszenia różnych bólów.

Może teraz myślicie, „wszystko OK, ale kiedy znajdę na to czas w natłoku codziennych obowiązków”? Nie martwcie się, możecie dbać o sylwetkę i kondycję nawet kiedy idziecie do pracy lub wychodzicie z psem na spacer. Inne czynności, które mogą pomóc wam prowadzić zdrowy tryb życia to np. uprawianie ogrodu, wchodzenie po schodach zamiast przejazdu windą, spacer zamiast jazdy samochodem albo wysiadanie przystanek lub dwa wcześniej. Reasumując, jeśli tylko macie okazję - ruszajcie się jak najwięcej. Siedzący tryb życia nie jest zdrowy.

Na pewno nie raz słyszeliście powiedzenie: „jesteś tym, co jesz”. Pamiętajcie o nim - ponieważ wszystko to co jemy buduje nasze ciało, jeśli będą to wartościowe produkty – nasz organizm będzie zdrowy i sprawny. Poniżej podstawowe zasady, którymi powinniśmy się kierować planując prawidłowe wiosenne żywienie.

 

Zdrowa dieta – zdrowe zasady 

  • jedz regularnie i z umiarem (najlepiej 5 małych posiłków dziennie)
  • pij 2 litry wody dziennie
  • unikaj potraw smażonych na tłuszczu
  • zrezygnuj z gotowych dań, przetworzonych produktów oraz tłuszczy zwierzęcych, tłustych wędlin, wieprzowiny
  • jedz ryby i chude mięso (drób, cielęcina)
  • pamiętaj o nabiale: chudy, biały ser, jogurty, kefiry, odtłuszczone mleko
  • wśród codziennych posiłków powinny znaleźć się także ryż, kasze i pełnoziarniste pieczywo
  • słodycze zastąp zdrowymi przekąskami (suszone śliwki, rodzynki itp.)
  • jedz warzywa i owoce

 

Wiosną naszą dietę opierajmy na dobrodziejstwach natury, czyli nowalijkach – lekkich i bogatych w witaminy i minerały. Jest w czym wybierać m.in.: szczypiorek, rzodkiewka, sałata, rzeżucha, koperek, pietruszka lub świeże zioła. Dodawaj je do past, kanapek, twarożków albo zup. W sieci znajdziecie wiele pomysłów na smaczne i zdrowe posiłki. Młode owoce i warzywa regulują przemianę materii, która zimą nieco zwolniła. Ruch i wiosenna dieta pomogą zrzucić nawet 1-3 kg w tydzień.

Do dzieła! 

 

Zobacz także:

Wiosenna pobudka  W dobrej kondycji  Co się przyda?